Monday, January 4, 2010

And the award goes to...

To the world, they might not be the best guitarists ever lived. They might not been able to shred kaw2 like Malmsteen or Michael Angelo Batio. But to me, they deserve more than others could ever imagine. They inspired me more than any other guitarist ever. (Not necessarily in order) And the award goes to..

Abang Rom

Probably one of the figures yang aku banyak terhutang budi sangat2. Takde dia, aku tak kenal ramai orang, aku tak tau banyak mende. Probably I'd say I'll be noob for the rest of my life. Or most probably won't be HERE right now. Orang yang paling banyak mengajar aku tentang selok belok DUNIA MUZIK, bahkan dunia sebenar juga. Orang yang bertanggungjawab bangunkan aku balik lepas aku jatuh kaw2, sangap sorang2, tertiarap sorg2.

Ojie

I might not be a good friend yang kenal lama (altho dah bertahun jugak kot) like others, but his music inspires me A LOT. Ever since dengan line up lama, Stonebay is one the biggest names yang masih lagi mempengaruhi aku, musically. Ever since dengan line up lama (Diky, Hazriq, lagi sorg tak igt lah) until now -- they never failed to amaze me, "Sum Of All Days" and "This Is Not The End" still gives me goosebumps, even tho dah lama juga aku tak dengar dah. Dan dia struggle sorang2 masa semua previous line up suma blah. And I'm truly proud of where he's standing right now.

Mijiero

Orang yang bertanggungjawab membuatkan aku kensel niat nak berhenti main gitar, juga explore dunia recording/mixing. Dalam banyak2 gitaris, dialah tok guru aku, dia lah idol aku. Sungguhpun aku tak tiru gaya dia (sebab aku tau aku takkan mampu) tapi at least seeing him onstage still inspire aku untuk terus perbaiki apa yang kurang. Sebab aku tau, dia self taught, bukan ke Berklee atau menuntut dengan Hammet ke apa ke. Dia belajar dari zero. Dia tak tau taugeh, dan mungkin dia tak reti compose lagu sehebat Mozart. Tapi semangat dia, aku rasa tak ramai yang ada dan sanggup nak survive macam dia dengan Maximusnya.

Izuan

Tak ramai yang rajin macam dia, biarpun terpaksa bawak dua tiga gitar ke show. Just to show people, that art is not something that is to be taken for granted. Bukan senang2 je. I'd say, he inspired me to be creative, with all the open tunings and such. He's a genius of his own. Mungkin orang kata lagu Auburn belum sampai tahap general listeners, tapi dia tetap dengan idea sendiri. Tetap create music sendiri, tak peduli orang nak cakap apa. As well as others, he's a survivor - till now.

Aidil Rusly

Lagi seorang mamat yang kejanya asyik sengih 24 jam. Jarang tengok muka dia tension. Dan paling haru, bila tengok dia layan crowd Couple. The term "kawan-kawan" yang dia selalu guna, seriously, buat crowd rasa feel welcomed. Dia berjaya membuktikan, lagu yang baik tak semestinya perlu skill melangit, idea melangut, cukup sekadar kord2 basic, dan lirik yang sempoi. Dia punya magic tersendiri untuk buat lagu pop yang pada aku cukup dasat. Tak payah nak ngaku yang awak tu otai la, avant garde lah, lo-fi paling mediocre lah, dah lama dalam scene lah, Superchunk-inspired lah.. no.

Nas

Plague Of Happiness adalah band yang paling professional pernah aku jumpa. Slalunya ontime. Playing tight. Dari segi management (pulak tu diorg manage sendiri) sampai la dari segi equipment. Kerja keras untuk semua tu, bukan jalan singkat. Just might not their luck, kalau tak mungkin mereka dah seglamour Less Than Jake dah sekarang ni. Tapi bagus, tak menyombong. Kualiti yang agak jarang ada pada kebanyakan band skang ni. Pun macam Aidil, tak guna terms "fans" untuk listeners. Takde nak bermusuh2, tak payah nak merusuh2, pening2 kepala. Janji jalan.

Ashroff

Kali pertama aku dgr 'artwork' dia, of course, ehem, Disagree. Time tu meletup la.. mmg rockstar, even tho title "dalam album" dia hanyalah rhythm guitarist. berapa kali pergi show tengok diorg, aku tak berani nak tegur, walaupun dia tak menyombong -- until now. He's one of the most humble musicians I ever met. He act like he's nobody, but trust me, his Les Paul and him is like Gandalf and his staff. He can whack you out with jawdropping solos at times, and yet, dia tak suka menunjuk, tak banyak songeh, apa yang ada, jalan! No egos, no excuses, just being plain humble, down to earth.

Loque

I have to admit, aku bukanlah RoyalButters yang sebenar, even tho aku mengaku semua album dia aku pernah pusing berkali-kali. Loque mungkin tak pernah menyolo gitar, mengangkang dekat monitor atas pentas dengan Ibanez tajam berkilat, gaya kalah Mark Tremonti. Namun, aku akui, Butterfingers berpusing dalam dunia dan orbit tersendiri, tentunya hasil nukilan dari kranium dia. Skillnya lebih halus kalau nak dikaji. Lebih dah dari sepuluh tahun, "Vio Pipe" masih bagi goosebumps dekat aku. Even sebelum dia ke Berklee, memang dia dah diakui genius. "Bila berkarya, mesti buat gila-gila punya. Tak boleh kurang".

Ajan

Lagu-lagunya lebih "rakyat". Kala orang sibuk nak jadi mat saleh masa tu, dia tetap bangga buat lagu-lagu melayu. Aku masih ada lagi CD demo Brainhead yang lama, dengan drummer lama diaorang pakai twin pedal tu. Ada tracks dah tak boleh main, tapi aku tetap simpan, itu CD 'emas' aku - ada lagi dalam kereta. Tak perlu jadi orang lain, cukup jadi diri sendiri, dengan jati diri. Tak payah nak tunjuk skill, cuba bikin lagu yang boleh masuk sampai ke dalam hati, ada berani?

Tajul

Dia tak inspire aku main gitar. Dia tak ajar aku nak buat mixing gempak2. Tapi dia buatkan aku menghargai gitar, nak jaga gitar, sebagai bende paling berharga untuk org yang takde apa mcm aku. I'd say this lad is probably few unsung heroes yang selalu orang take for granted. Orang macam dia yang banyak buat satu2 band tu "fuyooooo", padahal, orang yang bekerja belakang tabir tu lelah bagai. Sama jugak la dengan kuncunya Kemat, oghang kampung den. Dua orang yang paling setia kalau bab kerja, biar penat macamana pun.

Saiful

Mungkin ramai orang igt dia ni bengis, panas baran, tapi pada aku dia orang yang paling selalu kena guna. Mungkin sebab org igt dia ada 'capital', maybe? Last RTW, Y2K main, aku pun tak sangka diorg masih ada fans yang sanggup sing along, walaupun lebih dari stahun hiatus. Still, dia struggle macam orang biasa. Dan dia tetap setia dengan Y2Knya, walaupun tinggal dia sorang je ahli original. Again, as others, he survived. And literally, he cheated death lots of times.

Hail to you, Champions! :)




dessert bite: banyak je lagi, tapi nantilah. akan aku tulis yang lain pulak. :)

2 comments:

HS said...

you can watch movies(english/french) online here
www.tubemotion.com

shabella! said...

hehe byk nya award haha

...are you lost, or incomplete?

Custom Search