Saturday, April 11, 2009

Intelligency Dalam Comedy Movies, US or UK?

Ada la, (dalam banyak2 kali aku ke Cinneleisure tgk movie) dua kali aku ke sana sebab saja nak abiskan duit - time poket penuh la of course - just nak try random current movies. So dua kali jugak la perkiraan aku, nak tgk comedy movies (jgn tanya mengapa). There's two movies yang aku nak tekankan (dan jugak sebab aku bengang. kenapa? continue reading):

- Delta Farce
- Meet The Spartans

Dan aku dapat merasakan semakin lama tahap lawak org US dah semakin menurun. Aku merasakan bahawasanya aku kerugian RM22 ringgit approximately, sebab aku labur dekat dua movie lawak sampah tu. Serius.

Didapati bahawa:

- US Comedies sekarang kemaruk sgt nak spoof2 movies. Contoh? Date Movie, Disaster Movie, movie bla bla bla. (And aku rasa, aku masih boleh terima lagi la Scary Movie Quadrologies).
- banyak sangat lawak2 yang aku LANGSUNG tak kelakar, malahan aku boleh pandang tempat lain sebab malas nak tengok.
- Meet the Spartan contohnya, perluke nak spoof about Britney (the part yang dia cukur rambut kat pit of death tu), yang mengambil masa sampai 5 minit?


Paling terakhir, American comedy movie yang aku enjoy pun, aku rasa Be Kind Rewind. Mungkin sebab director dia Michael Gondry (Nazri punya pasal la ni). Atas sebab itu, aku rasa lagi berbaloi aku tgk UK movies. Comedies, especially, sebab aku tau, otak diorg tu lagi intelligent kalau bab2 movie mcm ni.

Contoh?

- Lock Stock And Two Smoking Barrels

- Hot Fuzz

- Shaun Of The Dead (yeah, again, Simon Pegg and Nick Frost as casts)




Sebab:

- The plot itself memang teratur, no matter how long the movie is, or the in-movie timeline is.
- They do know how to mixup movie elements, tak semestinya kalau comedy movies tak ada part2 action yang di shoot mcm movie tu serius.
- The dialogue lines are more selective -- sometimes it linked up between parts, so kena pay attention kaw2.
- They don't need pretty faces -- they just need intelligent and brilliant actors.
- Paling penting -- cerita dia memang KELAKAR. Guaranteed.


Even CGI Movies such as Flushed Away, is more worthily dari tengok Madagascar 2 or Ice Age.

Tak percaya? Sila download movie di atas dan lihat perbezaannya. Pfft!

2 comments:

Syafiq Saleh said...

dats rite moe :)
sapot2

El Moe de la Rocha said...

iiiiii wonna beeeeee anarchayyyyyyyyy!!! hahaha!

...are you lost, or incomplete?

Custom Search